Albania,
Austria, Belgia,
Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria,
Chorwacja, Czechy, Dania,
Estonia, Finlandia,
Francja, Grecja, Hiszpania,
Holandia, Irlandia,
Jugosławia, Litwa,
Luksemburg, Łotwa,
Macedonia, Niemcy, Norwegia,
Polska, Portugalia,
Rosja, Rumunia, Słowacja,
Słowenia, Szwajcaria,
Szwecja, Turcja, Ukraina,
Węgry,
Wielka Brytania, Włochy, Unia Europejska
N I E M C Y
Ciekawe adresy
Internetowe:
Ministerstwo
Transportu - roboty drogowe, ograniczenia i utrudnienia w ruchu
Informacje:
-
Przejście
graniczne...
-
System płatnych
autostrad.
-
Najważniejsze
zagadnienia omawiane podczas niemiecko – polskiego posiedzenia
Komisji Mieszanej do spraw międzynarodowych przewozów drogowych które
odbyło się w Potsdamie w dniach od 25 do 26 kwietnia 2002.
-
Przewozy
odpadów i surowców wtórnych.
-
Zakaz używania
antyradarów.
-
Dopuszczalna
wysokość
-
Przewozy
autokarowe - zmiana.
-
Ograniczenia
- EKMT
-
Za
kierownicą bez komórki.
-
Zmiany
cen za przejazd Drezno-Lovosice.
-
Przewozy
autokarowe.
-
Kary za
przekroczenie czasu pracy.
-
Zmiany okresowych opłat drogowych.
-
Wyjątkowe odstąpienie od
zakazu jazdy w niedziele i święta.
-
Zakaz
ruchu pojazdów.
-
Kary
za wykroczenia.
Przejście
graniczne...
Nowe przejście graniczne
Neugersdorf (D) - Rumburk (CZ) będzie gotowe do otwarcia od 1 lipca
2002r. W skutek tego odprawa celna ładunków nie będzie już dłużej
wykonywana na przejściu Neugersdorf-Jirikov.
System płatnych
autostrad.
BGL we Frankfurcie informuje,
że wprowadzenie opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej w
Niemczech wejdzie w życie od 1.08.2003 r. Średnia wysokość opłat za
przejazd 1 km wynosić będzie 0,15 EUR i zależeć będzie m.in. od typu
pojazdy, ilości osi. Metoda poboru podatku podana zostanie, gdy rząd
zadecyduje i poda wysokości opłat dla różnych klas pojazdów.
Źródło: Wg inf. IRU
Potwierdziły się wcześniejsze
doniesienia o wprowadzeniu od stycznia 2003 roku opłat za przejazd
autostradami w Niemczech. Niewiadomo jednak, czy na zamiar wprowadzenia
dopłat dla przewoźników niemieckich wyrażą zgodę pozostałe kraje UE.
Podobnie rzecz ma się z systemem pobierania opłat. Obecnie trwają
rozmowy na temat stworzenia satelitarnego systemu nadzoru, który pozwoliłby
na dokładne przedstawienie drogi przejazdu autostradą i na tej podstawie
pobieranie opłat. Takie rozwiązanie daje jednak niemieckim operatorom
systemu dodatkowe informacje odnośnie prędkości, tras przewozów, czasu
itp. Czy informacje te zostaną wykorzystane tylko w celu statystycznym o
tym nikt nie mówi.
O systemie nadzoru i płatnych
autostradach czytaj w Gazecie
Wyborczej <<<
Najważniejsze zagadnienia omawiane podczas
niemiecko – polskiego posiedzenia
Komisji Mieszanej do spraw międzynarodowych
przewozów drogowych które odbyło
się w Potsdamie w dniach od 25 do 26 kwietnia 2002.
-
W sprawie kontyngentów zezwoleniowych obie strony
dążą do powiększenia przemiany zwykłych zezwoleń na zezwolenia
okresowe. Na rok 2002 uzgodniono, że 40.000 ogólnych zezwoleń na międzynarodowe
przewozy drogowe wymienione zostanie na odpowiednią ilość zezwoleń
okresowych dla zielonych i bezpiecznych pojazdów samochodowych (spełniających
określone normy potwierdzone certyfikatem „S”) a proces
ten będzie kontynuowany w 2003 r. Strona niemiecka nie mogła wyrazić
zgody na wprowadzenie nieograniczonego kontyngentu dla ciężarówek z
certyfikatem EURO III.
-
Obie strony uzgodniły wprowadzić tzw. Kontyngent
pochwalny dla ruchu kombinowanego na podstawie modelu rozwiniętego
przez Urząd Federalny. Szczegóły mają być ustalone pisemnie do końca
maja 2002 r.
-
Strona polska mocno skrytykowała praktykę
kontrolną w Niemczech (szczególnie policyjną) odnoszącą się do
stanu technicznego pojazdów i ubezpieczenia ładunków. W obu
zakresach stosowane przez władze kontrole miary tak daleko się różnią,
że przedsiębiorcy transportowi nie mogą przystosować się do obowiązujący
regulacji. Przedstawiciele branży transportowej mają wrażenie, że
w obu zakresach kontrolnych panuje samowola u niektórych
funkcjonariuszy kontrolnych.
-
Odnośnie ustaleń Urzędu Federalnego dotyczących
dowodów rejestracyjnych polskich ciężarówek i zawartych w nich
licznych różnic między dopuszczalną masą całkowitą pojazdu a
tarą nierównych z zapisanym ciężarem użytecznym i tak np. ciężarówka
zaliczana jest przez to do pojazdu z ciężarem użytecznym 3,5 t, który
nie podlega zezwoleniu. Strona polska oświadczyła, że to nie jest
zgodne z polskim prawem rejestracyjnym i prosiła o nadesłanie
odpowiednich dokumentów w celu przeprowadzenia dalszych badań.
Zakaz używania antyradarów.
Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Berlinie poinformowała o
wprowadzeniu w Niemczech przepisu zabraniającego używania "anty
radarów".
Przepis wchodzi w życie z dniem 1
grudnia 2001r.
Kara za posiadanie takiego urządzenia ma wynosić co
najmniej 150 DM.
Dopuszczalna
wysokość
Samochody ciężarowe oraz pojemniki transportowe jeżdżące
do Niemiec powinny koniecznie być sprawdzone, czy ich maksymalna
dopuszczalna wysokość nie przekracza 4m. Dotychczas tolerowane podczas
kontroli przekroczenie maksymalnej wysokości o 2 do 3 proc. nie będzie
już bezkarne. Nawet nieznaczne przekroczenie wysokości pojazdu lub ładunku
kosztować będzie co najmniej 40 marek. W przypadku znacznego
przekroczenia wysokości, kary pieniężne wynosić mają 100 marek dla
kierowcy i 150 marek dla właściciela pojazdu.
Zniesienie dotychczas dopuszczanej granicy tolerancji
zostało uzgodnione przez ministrów spraw wewnętrznych i transportu
Niemiec, po tym, jak od 1 lutego 2001 r. zwiększono maksymalną
dopuszczalną długość ciężarówek przewożących samochody osobowe z
20 do 20,75m.
Źródło: Polska Gazeta Transportowa
Przewozy
autokarowe - zmiana.
Informujemy, że zgodnie z informacją otrzymaną z Federalnego
Ministerstwa Komunikacji RFN,
do dnia 30 czerwca br.
(dotychczas do 31.03.2001 r.) będzie możliwy
przejazd przez terytorium RFN, wszystkich polskich pojazdów autobusowych,
w tym również pojazdów nie spełniających norm EURO1.
Ostateczne decyzje zapadną w drugim kwartale 2001 roku.
Za
kierownicą bez komórki.
Informujemy, że od 01 luty
2001 r. na terytorium Niemiec prowadzenie rozmów przez telefon komórkowy
kierowców będzie zabronione. W celu przeprowadzenia rozmowy kierowca
winien zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik.
Możliwe będzie korzystanie z telefonu komórkowego tylko w przypadku
posiadania układu głośnomówiącego.
Od 01 kwietnia za nieprzestrzeganie powyższego będą nakładane kary w
wysokości 60 DM.
Zmiany
cen za przejazd Drezno-Lovosice.
Informujemy, że od 02.01.01
opłaty za transport kombinowany (kolejowo drogowy) pomiędzy Dresden (D)
i Lovosice (CZ) zostają zwiększone:
tylko wyjazd – 135 DM (poprzednio 120 DN)
wyjazd i powrót – 240 DM (poprzednio 210 DM)
Wyjątkowe odstąpienie
od zakazu jazdy w niedziele i święta.
2000-04-21
Zgodnie z komunikatem uzyskanym z Głównego Urzędu Celnego
Neubrandenburg poprzez Urząd Celny Pomellen informuję, że wprowadzone
zostało wyjątkowe odstąpienie od zakazu jazdy w niedziele i święta
(według § 30 ust. 3 i 4 kodeksu drogowego) dla ciężarowych pojazdów
samochodowych wyjeżdżających z Polski w kierunku do Berlina albo do
Brandenburgii.
Ministerstwo Gospodarki
kraju Mecklenburgia-Przedpomorze zniosło od dnia 1 lutego 2000 r. zakaz
jazdy w niedziele i święta dla ciężarowych pojazdów samochodowych
wyjeżdżających z Polski do Niemiec przez przejście graniczne
Pomellen-Kołbaskowo, których cel jazdy leży w Brandenburgii albo w
Berlinie.
Dotyczy to tylko pojazdów,
które na czas zakazu jazdy ( 0.00 – 22.00 godz.) dysponują miejscem
postojowym na ogrodzonym prywatnym terenie i mogą to udokumentować.
Teren prywatny leżący w Brandenburgii albo w Berlinie na którym dany
pojazd ma być załadowany lub rozładowany/wyładowany, musi należeć do
przedsiębiorstwa przewoźnika albo spedycji, przedsiębiorstwa
handlowego, przedsiębiorstwa magazynowego albo zakładu produkcyjnego.
Miejsce takie
udokumentowane powinno być na dokumencie zgodnym z załączonym wzorem i
potwierdzone przez właściciela, posiadacza albo prowadzącego firmę na
danym prywatnym terenie. Potwierdzenie będzie sprawdzane i ostemplowane
przez Urząd Celny w Pomellen.
Krok ten przyczyni się z
pewnością do skrócenia korków na przejściu granicznym w Kołbaskowie
w niedziele i święta.
Załącznik:
Wzór dokumentu do
potwierdzenia określający miejsce parkowania pojazdu:
-Aussteller
der Bescheinigung-
...........................................
(Ort Datum)
...................................................
(Name/Firma)
-Anschrift-
...................................................
(Straße, Nr.)
...................................................
(Postleitzahl.
Ort)
...................................................
(Telefon, Fax)
Bestätigung über einen
privaten Stellplatz für einen Lastkraftwagen mit einem zulässigen
Gesamtgewicht über 7,5 t und für Anhänger hinter Lkw zur
Inanspruchnahme der Ausnahmegenehmigung vom 1 Februar 2000 zum Sonn-
und Feiertagsfahrverbott nach § 30 Abs. 3 und 4 StVO des
Wirtschaftsministeriums Mecklenburg-Vorpommern für den Verkehr der
Lkw von Polen nach Deutschland
Ich/Wir bestätige/n
uneingeschränkt und unwiderunflich, dass für das Fahrzeug mit dem
folgenden amtlichen Kennzeichen:
Zugmaschine/Lkw:
.........................................................
Anhänger/Aufliger:
.........................................................
Am Sonn-/Feiertag:
.........................................................
(Datum.
von-bis)
auf meinem/unserem
umfriedeten Betriebsgelände in :
Postleitzahl/Ort:
.........................................................
Straße/Nr:
.........................................................
während der gesamten Zeit
von 0 bis 22 Uhr ein Stellplatz zur Vertügung steht.
................................................
-Aussteller-
................................................
(Datum,
Unterschrift,
Stempel)
........................................................
- Siegel des
Grenzzollamtes -
|
Zakaz
ruchu pojazdów.
Informujemy,
że w okresie od 1 lipca do
31 sierpnia (oprócz zakazu ruchu w dni świąteczne) obowiązuje
zakaz ruchu samochodów ciężarowych na terenie Republiki Federalnej
Niemiec.
Zakaz
obejmuje samochody ciężarowe powyżej 7,5 t oraz ciężarówki z
przyczepami.
Zakaz
uwzględniany jest także w soboty od 1 lipca do 31 sierpnia od godziny 7.00 do 20.00 na określonych
autostradach i drogach krajowych.
Zakaz
nie dotyczy wszystkich najważniejszych autostrad federalnych.
Wyjątki
(wyłączenie z zakazu ruchu) przeznaczone są dla transportu kombinowanego
kolej/ droga i przewozów kombinowanych przez porty morskie i śródlądowe.
Ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowych na terenie Niemiec od
godz. 0.00 do 22.00 występują także w niedziele i w Święta Powszechne
takie jak:
Nowy Rok
Wielki Piątek
Wielkanoc
1 maja Święto Pracy
Wniebowstąpienie
Boże Ciało
(tylko w Baden - Wurtemberg, Bawarii, Hesse, Północnej Nadrenii Westfalii,
Nadrenii Palatynckiej i Saar)
3 października Dzień Zjednoczenia Niemiec
31 października Święto Reformacji
(tylko w Brandenburgii, Meklenburgii - Verpommem, Saxonii, Sachsen-Anhalt i
Turyngii)
1 listopada Wszystkich Świętych (tylko w Baden-Wutemberg, Bawarii, Północnej
Nadrenii, Nadrenii-Westfalii,
Nadrenii-Palaty- nacie i Saar)
25 grudnia Boże Narodzenie
26 grudnia Dzień Św. Stefana
Wyjątki (wyłączenie z zakazu ruchu):
-
Przeznaczone są dla transportu kombinowanego kolejowo - drogowego
gdzie transport ładunków od spedytora do najbliższej kolejowej stacji
załadunkowej lub też od najbliższej kolejowej stacji rozładunkowej
do odbiorcy - na odległość do
200 km; a także kombinowany morsko - drogowy transport ładunków pomiędzy
miejscem załadunku lub rozładunku a portem znajdującym się w promieniu
maksymalnie 150 km (dostawa lub rozładunek).
-
Dostawy świeżego mleka i produktów
mlecznych, świeżego mięsa oraz jego przetworów świeżych ryb, żywych
ryb i ich świeżych pochodnych, produktów łatwo psujących się (owoce
i warzywa).
-
Pojazdy puste związane z przewozami wymienionymi w pkt. 2.
-
Przejazdy wykorzystywane w transporcie prowadzonym w ramach Prawa
Federalnego z tytułu wypełniania obowiązków; w takim wypadku pojazd
powinien posiadać stosowne upoważnienie, które należy okazać na żądanie.
Kary za przekroczenie czasu pracy.
Federalny Urząd Transportu Towarowego
Kara pieniężna dla kierowców i przedsiębiorców
za przekroczenie dozwolonego czasu prowadzenia pojazdu
Kontrolerzy Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) skontrolowali na
przejściu granicznym Waldhaus samochód ciężarowy zarejestrowany na Słowacji
przy jego wyjeździe. Stwierdzili oni czas prowadzenia pojazdu na w sumie 18
godzin i 25 minut. Przekroczenie maksymalnie dopuszczalnego dziennego czasu
prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin obejmowało 8 godzin i 25 minut.
Z przedłożonych podczas kontroli dokumentów wynikało, że w przypadku
tego transportu chodziło o towar wrażliwy na czas przewozu (pilny).
Z uwagi na przekroczenie czasu
prowadzenia pojazdu oraz przy uwzględnieniu dalszych naruszeń przepisów
BAG ustanowił dla kierowcy karę pieniężną w wysokości 750,00 DEM i
osobno dla słowackiego przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości
1.500,00 DEM.
Przedsiębiorca odwołał się od
kary pieniężnej.
Sąd Grodzki w Kolonii potwierdził mocą postanowienia w całej rozciągłości
nałożoną przez Urząd Federalny karę pieniężną i oddalił odwołanie
(numer akt: 814.OWi 2668/99).
Tym samym Sąd Grodzki w Kolonii
zatwierdził praktykę BAG polegająca na tym, że w przypadku daleko idących
naruszeń praw personelu kierującego pojazdami karze grzywny pieniężnej
podlegać powinien również przedsiębiorca transportowy i jego naganne
zachowanie też powinno podlegać postępowaniu karnemu.
Przewozy
autokarowe
Federalne Ministerstwo Komunikacji
poinformowało, iż w wyniku działań MTiGM, jeszcze do dnia 31 marca 2001
roku będzie możliwy przejazd przez terytorium Niemiec wszystkich pojazdów
autobusowych nie spełniających norm EURO-1.
W związku z powyższym ostateczne
ustalenia dotyczące wejścia w życie minimalnych standardów dotyczących
ochrony środowiska i bezpieczeństwa w międzynarodowym ruchu drogowym
pojazdów autobusowych (EURO-1) zapadną w pierwszym kwartale 2001 roku na
spotkaniu przedstawicieli resortów.
Na podstawie informacji MTiGM
|