Albania,
Austria, Belgia,
Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria,
Chorwacja, Czechy, Dania,
Estonia, Finlandia,
Francja, Grecja, Hiszpania,
Holandia, Irlandia,
Jugosławia, Litwa,
Luksemburg, Łotwa,
Macedonia, Niemcy, Norwegia,
Polska, Portugalia,
Rosja, Rumunia, Słowacja,
Słowenia, Szwajcaria,
Szwecja, Turcja, Ukraina,
Węgry,
Wielka Brytania, Włochy, Unia Europejska
R U M U N I A
Ciekawe adresy
Internetowe:
Informacje:
-
Karty
opłat drogowych.
-
Transport
zwierząt na terytorium Rumunii.
-
Opłaty
mostowe.
-
Zmiana
dopuszczalnych wymiarów pojazdów - 14.10.2001
-
Regionalne
biuro wydawania karnetów TIR - 20.09.2001
-
Zmiana
wymiarów
-
Sytuacja przewoźników
-
Problemy z paliwem.
-
Wymiary
-
Indywidualne
ubezpieczenia zdrowotne kierowców.
Transport
zwierząt na terytorium Rumunii.
Informujemy, że Narodowa
Agencja Sanitarno-Weterynaryjna, Dyrekcja ds Żywych Zwierząt przy
Ministerstwie Rolnictwa, Żywienia i Lasów wydała Rozporządzenie nr
165868 z dnia 04.06.2002 które mówi:
Wszystkie pojazdy przewożące żywe zwierzęta i produkty podlegające
kontroli sanitarno-weterynaryjnej wjeżdżające na terytorium Rumunii lub
przejeżdżające tranzytem pochodzące z krajów:
Arabii Saudyjskiej, Argentyny, Azerbejdżanu, Botswany, Brazylii, Bhutanu,
Chin, Korei Południowej, Erytrei, Egiptu, Gruzji, Indii, Iranu, Izraela,
Kuwejtu, Kirgistanu, Mauretanii, Mali, Malezji, Mongolii, Malawi, Kataru,
Peru, Rosji, Tadżykistanu, Turcji, Urugwaju, Ugandy, Zambii lub Zimbabwe
będą poddane obowiązkowej dezynfekcji produktami zarejestrowanymi w
Rumunii przez kontrolę sanitarno-weterynaryjną.
Opłata pobierana będzie po przekroczeniu każdej z granic.
Zmiana
dopuszczalnych wymiarów pojazdów
Rumuński Rząd zatwierdził
nowe przepisy dotyczące maksymalnych dopuszczalnych rozmiarów pojazdów,
które są ustanowione dekretem rządowym nr 79 z dnia 30 sierpnia 2001
roku.
Nowa maksymalna szerokość ciężarowego pojazdu samochodowego wynosi
2,55 m (przedtem 2,5 m), dla pojazdów z izolacją termiczną (chłodni)
2,6 m.
Nowa maksymalna długość ciężarowego pojazdu samochodowego z przyczepą
wynosi 18,75 m (przedtem 18,35 m).
Szczegółowy
wykaz wymiarów i mas
Regionalne
biuro wydawania karnetów TIR
Rumuńskie zrzeszenie ARTRI
otworzyło nowe regionalne biuro wydawania karnetów TIR w Ramnicu Valcea.
Wydawane karnety sygnowane są własnym znakiem nad punktem 4 Karnetu TIR.
Zmiana
wymiarów
Informujemy że dyrektywą
Nr 295 z dnia 30.12.00 Rząd Rumunii anulował dyrektywę Nr 132 z
dnia 31.08.00 zmieniającą szerokość dla wszystkich pojazdów do
2,55 m oraz długość pociągów drogowych do 18,75 m.
Tak więc od 01.01.01 poprzednie standardy (szerokość 2,5 m, długość
pociągu drogowego 18,35 m) zostają przywrócone do czasu
zatwierdzenia nowego prawa przez parlament.
Wymiary
Informujemy że na
podstawie rozporządzenia nr 132 z 31.08.2000 r. ulegają zmianie:
Indywidualne
ubezpieczenia zdrowotne.
Informujemy i przypominamy
o konieczności posiadania przez kierowców indywidualnego ubezpieczenia
zdrowotnego przy wjeździe do Rumunii.
W sytuacji braku
indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego kierowcy nie mogą oni
korzystać z bezpłatnej opieki zdrowotnej rumuńskich placówek
medycznych.
Oznacza to konieczność
pokrycia pełnych kosztów ewentualnego leczenia lub hospitalizacji.
Problemy
z paliwem.
Wydział Ekonomiczno - Handlowy
Ambasady Polskiej informuje polskich przewoźników, że od kilku
dni w północno - zachodniej Rumunii występują braki w
zaopatrzeniu w olej napędowy.
Taka sytuacja powoduje duże
kolejki i wydłuża czas tankowania do kilku dni.
(07.12.00)
Sytuacja przewoźników
Stosownie do sugestii
polskich placówek dyplomatycznych, Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego
przekazuje zbiór informacji dot. Rumunii:
-
Posiadanie przez
kierowców indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego. W przeciwnym
razie, kierowcy nie mogą korzystać· z bezpłatnej opieki
zdrowotnej rumuńskich placówek medycznych, co oznacza konieczność·
pokrycia pełnych kosztów leczenia lub hospitalizacji.
-
konieczności
zachowania należytej ostrożności przy przejeździe przez
terytorium Rumunii.
Informacja ta spowodowana
jest nasilającymi się od 2 - 3 miesięcy napadami rabunkowymi na
polskich kierowców w Pitestii, przy wjeździe na autostradę do
Bukaresztu, w rejonie przejazdu kolejowego.
-
od kilku dni w północno
- zachodniej Rumunii występują braki w zaopatrzeniu w olej napędowy.
Taka sytuacja powoduje duże kolejki i wydłuża czas tankowania do
kilku dni.
-
warunki w okresie
zimowym na terenie Rumunii:
-
występują często
obfite opady śniegu , a drogi z reguły nie są odśnieżane.
Rumunia jest krajem górzystym i kierowcy winni byćo przygotowani
na gołoledź , posiadać łańcuchy i odpowiedni sprzęt;
-
mają miejsce częste
zmiany wysokości opłat i cen paliw, smarów oraz innych artykułów.
Kierowcy winni dysponować rezerwą walutową;
-
brak na rynku
paliwa zimowego, co może prowadzić do dużych kłopotów, zwłaszcza
w regionach górzystych, gdzie zdarzają się bardzo niskie
temperatury;
-
należy zwrócić
uwagę na wagi samochodów, obciążenia na poszczególne osie
oraz gabaryty, gdyż służby rumuńskie bardzo skrupulatnie
sprawdzają przestrzeganie norm i nakładają dość wysokie kary
za ich nieprzestrzeganie.
Na podstawie inf. BOTM NR 109/2000
|